Pedagogika Montessori je prakticky opakem té klasické, běžné pedagogiky, na kterou jsme běžně ze škol a školek zvyklí, tedy přísné učení se podle učebnic a výkladu učitele a následná prezentace naučeného. V Montessori platí, že to co si vyzkouším a na co přijdu sám, to si lépe zapamatuji. Děti tak sami přijdou na umění logického myšlení, přijdou na to, jak vyprávět příběh, jak uchopit a zpracovat myšlenku a jak úkoly správně vyřešit. A že udělají chybu? Nevadí, chyby do života patří a budou jich dělat ještě spousty. Důležité je, aby na své chyby přišly, porozuměly jim a dokázaly je napravit. Tím se na své cestě za vzděláním naučí nejvíc.
Hlavní hrdina je dítě
V Montessori škole neexistují klasické vyučovací hodiny, ale vše se odvíjí od potřeb dětí. Jen na nich záleží, jak dlouho u dané činnosti zůstanou. Dítě samo rozhoduje, co bude dělat, učitel mu jen ukazuje cestu a podporuje ho v ní. Ve třídě nejsou klasicky uspořádané lavice, ale nábytek je zde uzpůsoben potřebám dětí, tak aby se s ním dalo snadno manipulovat podle potřeby a situace. Děti zde nemusí sedět v lavicích, ale mohou se volně pohybovat po třídě a věnovat se tomu, čemu právě chtějí. Montessori žáci a studenti nevědí jaké to je, stát před tabulí, nedostávají známky a vysvědčení. Hodnocení probíhá vždy pouze slovně.
K vyučování se používá specifická Montessori metodika a Montessori pomůcky. V dětech se podporuje tvořivost a kreativita. Součástí Montessori vzdělávání jsou také naprosto běžné činnosti, jako je praní prádla, chystání jídla, či starost o zvířata nebo květiny. Není to ale tak, že by si zde děti dělali to, co chtějí a neměli žádné mantinely. Naopak. Mantinely jsou nastaveny a učitelé dohlížejí na to, aby si děti neublížili nebo neudělali něco, co odpovídá dobrým mravům. V Montessori jde o to, zaměstnat děti touhou po vzdělání. Aby využily co nejsmysluplněji svůj čas a věnovaly se tomu, co je baví a co je naplňuje. Aby sami toužily po tom, dozvědět se něco nového. Aby z nich vyrostli silní a sebevědomí jedinci, kteří se v dalším životě dokážou prosadit.
Montessori pro budoucnost?
Montessori vzdělávání jako něco, co podporuje přirozený vývoj a zvídavost dítěte, je ve své podstatě skvělá věc. Otázkou je, jak budou děti, které mají v sobě zažitou pedagogiku Montessori školek a základních škol reagovat na ten běžný, zažitý styl vyučování na středních školách a gymnáziích. Protože je naprosto odlišný a jistě se najde spousta úskalí, která budou muset překonávat.