škola, školka, děti, učitelé, pedagogika, montessori
Montessori vzdělání klade důraz na potřeby dětíFoto: Rawpixel, rawpixel.com

„V dítěti leží osud budoucnosti.“ ……. Marie Montessori

Marie Montessori zasvětila celý svůj život dětem, jejich vzdělávání a boji za dětská práva. Díky svému lékařskému a věděckému vzdělání měla možnost blízce studovat přirozené chování dětí a jejich mentální vývoj. Na začátku roku 1907 otevřela v Římě svoji první školu, pro sociálně slabé děti s názvem Casa dei Bambini, tedy Dům dětí. Hlavním úkolem Domu dětí bylo odstranění výchovných a vzdělávacích problémů. Dokázala, že vzdělávání dětí může probíhat bez zbytečného stresu a negativních dopadů na psychiku dítěte.

Maria Montessori
Maria Montessori – zdroj Wikipedie

Na základě všech svých získaných zkušeností dokázala rozvinout zcela nový a ve své době naprosto převratný směr ve vzdělávání. Zaměřovala se na pedagogiku už těch nejmenších dětí ve věku od 3 do 6 let a postupně se propracovala všemi fázemi věku dítěte. Dokázala, že když se podporuje přirozený vývoj dítěte, jeho zvídavost a potřeby podle věku, vyroste z něj všestranný, bystrý a sebevědomý člověk.

Pomoz mi, abych to dokázal sám

V téhle jediné větě je vyjádřena celá podstata učení Montessori. Základem je podporovat děti, při všem co dělají. Pedagogika Montessori je založená na podporování přirozeného dětské vývoje, jeho zvídavosti a touze zkoušet nové věci a naučit se všechno sám. Je to vlastně úplně přirozené, protože všechny děti mají, už od miminka touhu sami poznávat svět kolem sebe. Chtějí si ohmatat a vyzkoušet všechno co vidí a porozumět všemu co slyší. A na rodičích je, aby jim v tom objevování světa pomáhali.

děti, učení, vzdělání, poruchy učení, dysgrafie, dysortografie, dyslexie
Poznáte, že má vaše dítě našlápnuto na poruchu učení? Včasná diagnóza vám oběma ušetří spoustu trápení!

V Montessori školce a škole děti v tomto objevování světa pokračují. Pedagogika Montessori je založena na potřebách dítěte každého věku a je i podle věku rozdělena. Montessori učitel není jen mentorem a nutnou autoritou, ale rádcem na samostatné cestě dětí za vzděláním. Ukazuje dětem směr a cestu. Podporuje děti v tom, aby na problém i řešení přišly sami a nenutí je dělat, to co nechtějí. Chyby se tady berou jako součástí procesu vzdělávání a jsou vítané, protože se díky nim děti učí najít jiná řešení, hledat informace a přirozeně podporují zvídavost a touhu uspět mezi ostatními. Montessori klade důraz na samostatnost dětí, ale i na spolupráci ve skupinách a týmech.

Jak ovlivňuje Montessori vzdělávání samotné děti se dočtete na další stránce.

« PŘEDCHOZÍ

Monika

Jmenuji se Monika a na stránkách My všechny pro vás píšu o všem možném i nemožném. Od malička mě bavilo něco tvořit a nedokážu sedět jen tak s rukama v klíně. Miluji ten pocit, když mi pod rukama vzniká něco nového, pěkného a třeba i užitečného.