Chia semínka
Foto: Pixabay

Elixír zdraví

Semínka Šalvěje Hispánské jsou více známé pod názvem Chia semínka a jsem si jistá, že jste je určitě na pultech našich obchodů zaregistrovali. Prodávají se jak v obchodech se zdravou výživou, tak v klasických supermarketech, v oddělení zdravé výživy nebo semínek. Pokud nevíte, co jsou tyto drobná semínka zač, dnes vám je představíme.

Chia semínka jsou tzv. superpotravina. Tedy potravina vyznačující se velice vysokou nutriční hodnotou. Potravina, která obahuje hromadu tělu prospěšných látek a je tedy maximálně zdravá. V latinské a střední Americe, odkud Chia původně pocházejí, platily v dávných dobách dokonce jako platidlo. Původní obyvatelé této oblasti si byli moc dobře vědomi toho, jakou mají tyto drobná semínka velkou cenu.

Goji-Kustovnice čínská
Malý a přitom velký zázrak přírody. To je Kustovnice čínská. Znáte ji?

Jsou přímo elixírem zdraví. Jsou vydatným zdrojem proteinů, sacharidů, vitamínů, mastných kyselin, antioxidantů a celé řady dalších prvků, které naše tělo potřebuje. Jsou bezlepkové a neobsahují žádný cukr. Jsou tedy vhodné pro všechny, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu, i pro diabetiky, kterým pomáhají udržovat správnou hladinu cukrů v krvi.

Semínka Chia mají jednu unikátní vlastnost. Dokážou na sebe navázat velké množství vody a zvětšit tak svůj objem až 12x. Tělo je potom díky nim skvěle hydratované zevnitř, což má příznivý vliv při velké fyzické zátěži. To ocení hlavně sportovci a těžce pracující lidé, kterým dodají energii a výdrž.

Chia semínka jsou ale vhodná pro kohokoliv, pro děti, těhotné ženy i pro seniory, kterým Chia pomůže proti artritidě a bolestem kloubů.

Co všechno zdravého v sobě mají?

Chia semínka jsou velice bohatá na proteiny, antioxidanty a mastné kyseliny. Jsou důležitým zdrojem vlákniny, kterou všichni potřebujeme na správnou funkci střev. Obsahují daleko více draslíku než je v banánech a dále obsahují například:

  • 7x více omega 3 mastných kyselin než losos
  • 7x více vitamínu C než pomeranče
  • 5x více vápníku než je v mléce
  • 2x více železa než špenát
  • 15x více hořčíku než brokolice
aloe vera
Tuto rostlinu doma musíte mít! Zázrak jménem Aloe vera

Jsou tedy více než vhodné pro lidi, kteří mohou trpět nedostatkem živin, například vegany, vegetariány nebo kojící ženy. Semínka Šalvěje Hispánské pomáhají také posilovat náš imunitní systém a působí protizánětlivě.

Dokáží nám upravit zažívání. Čistí tlusté střevo a tím zbavují naše tělo nebezpečných toxinů. Působí také jako prevence rakoviny. Pomáhají při dietách, protože snižují chuť k jídlu, což zejména ženy dokáží ocenit 🙂

Jak chutnají?

Samotná semínka sice nemají žádnou chuť, ale dokáží zvýraznit chuť pokrmů, do kterých jsou přidány. Základem každého pokrmu z Chia semínek je gel, který se vytvoří, když necháte semínka nabobtnat v trošce vody. Semínka tuto vodu na sebe naváží a vytvoří tak Chia gel. Tento gel je schopný nahradit při pečení máslo nebo vejce. Semínka jsou tedy vhodná i při nejrůznějších dietách a potravinových alergiích. Pozor však, pokud máte alergii na jiná semínka, například na hořčičné semínko nebo na ořechy. V takovém případě se raději poraďte se svým lékařem!

Co z nich uvařit?

Z Chia semínek lze udělat spoustu velmi dobrých jídel a dezertů. Můžete je přidat do koláčů či buchet, do pečiva nebo si s nimi posypat salát. Jejich využití je opravdu velmi všestranné a možností máte mnoho.

Pro začátek pro vás máme 2 recepty na vyzkoušení. Jednou Chia na sladko a jednou na slano.

Slibujeme, že obě verze si zamilujete.

1. Banánový Chia pudink

Do 2 šálků mléka, můžete použít třeba mandlové mléko, předejte banán a rozmixujte jej. Poté přimíchejte půl šálku chia semínek a směs nechejte 20 minut odležet v lednici. Semínka do sebe natáhnou mléko a vytvoří tak gel/ pudink. A máte skvělou zdravou snídani. Ovoce můžete měnit podle chuti a nálady a jistě to bude dobrůtka i pro vaše děti.

2. Chia placky z trouby

Tyto placky jsou zdravé a rychlé jídlo, které můžou jíst bez obav i menší děti, samozřejmě bez soli a pepře.

Nastrouhejte cuketu a mrkev v poměru 1:1, množství podle počtu strávníků, asi jako když děláte klasický bramborák. Přidejte vejce a smíchejte Podle hustoty přidávejte ovesné vločky, nejlépe na jemno pomleté.

Můžete přidat nasekanou jarní cibulku nebo utřený česnek. Podle toho co vám chutná a jestli to budou jíst i nejmenší děti.

Nakonec přimíchejte hrst nebo i dvě semínek Chia. Nebojte se pokud je směs řidší, semínka do sebe natáhnou vlhkost. Směs nechejte chvíli v lednici odležet.

Pak tvořte placičky, pokládejte je na plech vyložený pečícím papírem a pečte v troubě vyhřáté na 180 stupňů dozlatova.

Vyzkoušejte chia semínka a těšte se další recepty, které pro vás chystáme 🙂

Sabina

Velmi ráda se o sebe starám, ráda hezky vypadám, a proto mám v redakci My všechny na starosti rubriku o Zdraví a kráse a Stylu všeobecně. Taky občas něco uvařím a když můj kulinářský výtvor projde nesmlouvavým redakčním hodnocením, představím vám ho v Receptech :-)