škola, vzdělanost, předškolák, školák
Dítě v první třídě by mělo mít určité dovednosti, aby nezaostávalo za ostatními

Dnešní prvňáčci jsou podle vyjádření pedagogů 1. stupně základních škol jiné, než bývali děti dříve. Jsou více roztěkané a mají problém se soustředit. Je to dáno tím, že dnešní svět je veskrze rychlý a nabízí velkou spoustu okolních vjemů. Jsou ale také zvídavější a nebojí se poznávání nových věcí, a to je více než dobře. Pokud je i vaše dítě jedním z těch, kteří chvíli neposedí a vy máte strach, jak to ve škole zvládne, chceme vás uklidnit.

Většina škol dnes praktikuje jinou formu výuky než dříve. Nenutí děti sedět celých 45 minut vkuse v lavici, ale k učení využívá spoustu nejrůznějších pomůcek a didaktických her a předmětů, kterými dětem výuku zpestřují. Není tak zvláštností, že děti místo v lavici, sedí část hodiny na koberci v kruhu a povídají si. Paní učitelky a páni učitelé dobře vědí, co na děti platí a jak je zaujmout.

škola, školka, děti, učitelé, pedagogika, montessori
Montessori vzdělávání slaví v letošním roce své jubileum

Jsou ale věci, které by děti při nástupu do základní školy měly umět a zvládat

  • Děti by měli znát své jméno a příjmení, adresu kde bydlí a místo svého narození. Měli by znát jména svých sourozenců a rodičů a měly by vědět, co jejich rodiče dělají.
  • Měli by být schopné udržet pozornost minimálně 15 minut. Soustředit se na určitý úkol. Důležité je, aby uměli pracovat samostatně i ve skupince více dětí. A měli by mít zažitý správný úchop tužky.
  • Měly by mít také zažité určité sociální návyky jako je umět pozdravit, poděkovat, poprosit a omluvit se. Měly by uznávat autoritu a být schopny poslechnout.
  • Měly by zvládat sebeobsluhu ve smyslu umět se převléknout, dojít si na záchod, umýt si ruce, jíst příborem, vysmrkat se, zavázat si tkaničku, zapnout zip či knoflíky.
  • Měly by se umět orientovat v prostoru, vědět kde je vpravo, vlevo, nahoře, dole, vepředu a vzadu.
  • Měly by poznat základní barvy, geometrické tvary a počítat do 10.
  • Měly by se umět podepsat, vytleskat slabiky a rozpoznat písmenka na začátku a konci slov.
  • Měly by umět pracovat s nůžkami, kreslit s pastelkami a malovat s barvami. Uklízet po sobě věci.
  • Měly by umět správně mluvit. Neumět vyslovit r a ř je ještě v toleranci, ale musíte na nich pracovat a cvičit logopedická cvičení. Větší školy mívají k dispozici vlastního logopeda, kterého mohou děti navštěvovat, nebo provozují logopedické kroužky.
  • Měly by umět vnímat příběh a následně ho převyprávět. Stejně tak zpaměti vyprávět pohádku, zazpívat písničku či zarecitovat básničku.

Jak vidíte jsou to všechno věci, které se děti učí už v mateřské školce a není se tedy čeho obávat. Je však dobré dítě postupně na školu připravovat, vyprávět si s ním a o škole mluvit. Před koncem prázdnin je také dobré začít ho učit dennímu režimu, aby mu pak nedělalo problém například ranní vstávání.

Monika

Jmenuji se Monika a na stránkách My všechny pro vás píšu o všem možném i nemožném. Od malička mě bavilo něco tvořit a nedokážu sedět jen tak s rukama v klíně. Miluji ten pocit, když mi pod rukama vzniká něco nového, pěkného a třeba i užitečného.