V životě jste už určitě mockrát slyšeli slovo produktivita. Ano, je to přesně to slovo, kterým se ohání váš šéf na poradách. A má pravdu, i když se vám to nemusí líbit. Produktivita práce je velmi důležitá pro chod všeho. Vaší práce i vašeho soukromého života. A právě v produktivitě se skrývá úspěch.
Víte co přesně znamená být produktivní?
Pokud si myslíte, že jde o to, udělat více práce za méně času, máte samozřejmě pravdu. Není to ale o tom, že na sebe naložíte hromadu práce, pojedete jako fretka bez přestávky a na konci dne padnete na ústa a nezmůžete se už na nic. Produktivita práce je o tom, jak umíte nakládat se svým časem. Jak si ho umíte zorganizovat a hlavně o tom, jak svědomitě tyto svoje plány dodržujete. Je to vlastně úplně jednoduché, čím lepší plán organizace dne, tím více činností se vám do něj vejde. V práci i doma.
Jestliže máte pocit, že byste se v tomto ohledu mohli zlepšit a chtěli byste se zařadit do kategorie úspěšných lidí, je načase s tím něco udělat. Začněte klidně pomalu, ale hned dnes. Zkuste každý den realizovat našich 5 tipů a uvidíte, jaké nastanou ve vašem životě změny. To by bylo, aby si váš šéf nevšiml, že odvádíte více a lépe svoji práci. Nebo pokud jste samostatná jednotka, aby jste toho za den nestihli mnohem, mnohem více než doteď a mohli si pak užívat více volna, no ne?
A jaké je tajemství produktivního života?
1. Vstávejte dřív
Naprostá většina těch nejúspěšnějších lidí v kterémkoliv oboru vstává velmi časně ráno. Výjimkou není ani čtvrtá či pátá hodina ranní. Ten, kdo vstává dříve, má před ostatními velký náskok. Tuto hodinku či dvě můžete využít ke klidné zdravé snídani, cvičení či čtení mailů a další pošty. Můžete tak vyrazit do dalšího dne příjemně probuzení, bez ranního stresu a spěchu a čilí do další práce.
2. Pište si seznam úkolů
Ruku v ruce s ranním vstáváním musí jít večerní dřívější ulehání ke spánku. Nechcete mít přece spánkový deficit, to by pak veškeré předsevzetí o produktivitě vyšla naprázdno, protože byste byli příliš unavení a vyčerpaní. Večer před spaním si sepište seznam úkolů, které musíte další den udělat. Ten pocit, když si po splnění úkolu můžete ze seznamu daný úkol odškrtnout, je velmi uspokojující. Uvidíte sami.
3. Stanovte si priority
Seznam úkolů je velmi důležitá věc. Pokud jej však máte opravdu dlouhý, může vás nepříjemně demotivovat, že nestihnete splnit vše, co máte napsáno. Vyberte si proto maximálně tři úkoly, které vnímáte jako nejdůležitější, které ten den musíte udělat a soustřeďte se na ně. Pokud nestihnete jakýkoliv další úkol nad rámec těch tří, nevadí. Přesunete je do seznamu na následující den. Pokud stihnete něco navíc, je to plus pro vás a vaše sebevědomí.
4. Nenechte se rozptylovat
Když děláte jakoukoliv práci nebo plníte jakýkoliv úkol, soustřeďte se jen na něj. Nenechejte se ničím dalším rozptylovat. Nic podobného jako: jen tento mail si ještě přečtu, jen tohle ještě povím kolegyni, nebo pokud pracujete z domu – jen skočím umýt to nádobí, nic takového vás nesmí rozptylovat. Až skutečně doděláte rozdělanou práci, odměňte se chvilkou volna.
5. Naučte se i odpočívat
Ano, i v pracovním procesu je potřeba si odpočinout. Pokud to jde, dělejte si více kratších přestávek. Kdo pracujete u počítače, zacvičte si. Protáhněte si ztuhlá záda, ať vás nebolí. Projděte se. Také je velice důležité neodbývat se tzv. rychlým jídlem. Na oběd byste si měli udělat čas a klid. Pokud máte možnost obědvat mimo pracovní prostředí, určitě toho využívejte a jděte na jídlo pryč z kanceláře. Dáte tak mozku možnost lépe si odpočinout.
Jak vidíte rady nejsou vůbec složité a propracovat se díky nim k produktivnějšímu žití pro vás jistě nebude těžké. A navíc. Ocení to váš šéf, vaše rodina, vaše peněženka i vy sami. A to je přece úspěch!